LEVEL

LEVEL 75

Starší čísla je možné objednat u firmy Send na telefonech 225985225 nebo 777333370, nebo e-mailem na adrese send@send.cz

Přemýšleli jste někdy o tom, v čem je rozdíl mezi počítačovou hrou a filmem? Co mají tyto dva fenomény společné a co je odlišuje? Obojí lze zařadit do škatulky „zábavní průmysl“, ale tam, pomineme-li skutečnost, že se kolem obou točí peníze, podobnost končí. Filmy mají v jistém smyslu výhodu v jakémsi hardwarovém maximu – jejich obraz už od počátku zachycuje realitu a ta už prostě „reálnější“ být nemůže. Pravda, v pionýrských letech byl film černobílý, triky se dělaly pomocí více či méně amatérských modelů, ale dnes už je díky moderním počítačům možné vytvořit naprosto cokoliv a nezáleží na tom, jakou mají v kině grafickou kartu. Proto se filmaři mohou naplno věnovat obsahu a kašlat na ostatní věci a také proto je více méně jediným měřítkem kvality filmu příběh. Naproti tomu počítačové hry v kvalitě grafiky ještě zdaleka neřekly své poslední slovo, ve snaze o přirozené zobrazení, o dosažení maximální reality jsou stále na začátku cesty. Film má jedinou možnost, jak uspět – mít kvalitní obsah, triky dnes už nikoho nenadchnou. Hra ještě nedávno mohla slabý obsah skrýt za „revoluční“ grafiku, podporu nového stylu síťového hraní a podobně a díky tomu byla úspěšná. Dnes již začíná být situace poněkud jiná, naštěstí, nicméně stále si musíme přiznat, že není jednoduché vyvíjet hru ve zběsilém tempu, kterým uhání vývoj hardwaru, a držet s ním krok. Vždyť kde byly možnosti zobrazení před rokem, tedy před časem, který je potřeba k výrobě průměrné hry? To vývojářům nezávidím.

Proč o tom vlastně mluvím, o zaměření vývojářů na technickou stránku hry a pomíjení kvality obsahu? Protože mezi vývojovými týmy existují výjimky a jednou z nich jsou japonští vývojáři, především pak Square Soft. O kouzlu japonských her, které se ve valné většině bohužel ani nedostanou na evropský trh, vám přinášíme vyčerpávající článek. (Alespoň Petr se po jeho napsání vyčerpal na celý měsíc, tak nevím.) Možná se po jeho přečtení začnete na kvalitu her také dívat jinak. Grafika není vše. Jednou hry skončí jako film – u hardwarového maxima. A pak začne konečně rozhodovat to pravé a jediné kritérium kvality – obsah. Už se nemohu dočkat.

Jan Herodes
šéfredaktor

OBSAH: LEVEL 75

PLNÁ HRA

MDK

PREVIEW

Battle Realms
Battlefield 1942
Leadfoot
Neocron
StarTropia
Unreal 2

RECENZE

Adventure Pinball-Forgotten Island
Black & White
Europa Universalis
F1 World Grand Prix 2001
Fallout Tactics
High Heat Major League Baseball 2002
Hostile Waters
Kohan: Immortal Sovereigns
Outlive
Star Trek Away Team
Summoner
Swedish Touring Car Championship 2
Three Kingdoms: Fate of the Dragon

LEVEL EGO

Pan Daduna vrací úder (Radek Friedrich)

KULTURA

Dave Matthews Band – Everyday
Eric Clapton – Reptile
Hannibal
Ian Simmonds – Return To X
Iné Kafe – Je tu niekto?
Ivan Kral – Best Of
Laputa
Marvelous – Readysexgo
Nick Cave And Bad Seeds-No More Shall We P.
No Name – Počkám si na zázrak
Orb – Cydonia
Rammstein – Mutter
Slečna drsňák
Tata Bojs – Termixes
Transglobal Undreground-Yes Boss Food Corner

HARDWARE / SOFTWARE

Actima 10xDVD-ROM
Arowana KB-IM504 IR
Arowana USB Audio Box
Benefon Esc!
DVD-RAM Toshiba SD-W2002
Hercules 3D Prophet 4500
Hercules Game Theater X
Hmat na internetu
Jak se hraje s vibračním gamepadem
Jak si vyvětrat v bedně
Kde hry hledat, co od toho čekat?
Labway Xwave LB900
Lite-On 12x10x32
Logitech Cordless Mouseman Optical
MadOnion.com 3DMark 2001
nVidia GeForce 3
RioCar
Tekram IRmate IR-410
Tell me More – pro začátečníky

TÉMA MĚSÍCE

Made in Japan

KOMENTÁŘ

Gamestock 01

DOPISY

Rodinná listárna

OBSAH DVD / CD

DEMOVERZE

Adventure Pinball • Assimilation • CounterStrike • Desperados • Hostile Waters • Kohan • Moorhuhn Winter Edition • Operation Flashpoint • Summoner

UPDATE

Deus Ex • Half-life • MDK • Summoner

SOFTWARE

D Mark 2001 • ATnotes 7.3 • Cacheman 4.1 • CD Cover 7.04 • Contacts 2.1.2 • CPU Checker • Gozilla • Media Trade

© 2017 NAKED DOG, S.R.O.