Menu
32 33 Říjen 1997 34
Články Editorial

Level 33

Editorial

  • Úvodník
  • 3

Redakce

  • Help
  • 9

Téma

  • ECTS Interactive Entertainment and Games Award ´97
  • 10

Reportáž

  • ECTS podzim ´97
  • 12

Rozhovor

  • Fox Interactive
  • 14
  • Myth: The Fallen Lords
  • 20

Preview

  • Fighter Squadron: The Screaming Demons of the Europe
  • 15
  • Populous: The Third Coming
  • 16
  • Half Life
  • 18
  • Rapid Racer
  • 87
  • Medievil
  • 88
  • Duke Nukem 3D
  • 89

Recenze

  • NHL ´98 - 100
  • 22
  • Incubation: Time is Running Out - 90
  • 26
  • Hexen II - 70
  • 28
  • Postal - 70
  • 30
  • Total Annihilation - 80
  • 32
  • Turok - Dinosaur Hunter - 80
  • 34
  • Shadows of the Empire - 80
  • 36
  • Excalibur 2555 AD - 60
  • 38
  • StarTrek: Starfleet Academy - 70
  • 40
  • Virus - 50
  • 42
  • 7th Legion - 70
  • 44
  • Shadow Warrior - 70
  • 46
  • X-Car - 80
  • 48
  • Ignition - 80
  • 50
  • Virtua Fighter - 70
  • 51
  • Imperialism - 70
  • 52
  • Birthright: The Gorgon´s Alliance - 70
  • 54
  • Waterworld - The Quest for Dry Land - 70
  • 56
  • Take No Prisoners - 60
  • 60
  • MageSlayer - 70
  • 61
  • International Rally Championship - 70
  • 62
  • Jonah Lomu Rugby - 50
  • 64
  • Speedboat Attack - 70
  • 65
  • Broken Sword - The Smoking Mirror - 80
  • 66
  • Resident Evil - 50
  • 67
  • Sonic 3D Flickies Island - 70
  • 68
  • Hercules Adventure - 70
  • 69
  • Edna - 60
  • 70
  • Red Alert: The Aftermath - 70
  • 71
  • Lose Your Marbles - 60
  • 72
  • Links LS 1998 Edition - 70
  • 72
  • Battleground: Prelude to Waterloo - 70
  • 72
  • Swing - 60
  • 73
  • Nightmare Creatures - 80
  • 90
  • Colony Wars - 90
  • 92
  • Croc - Legend of the Gobbos - 70
  • 94
  • Machine Hunter - 70
  • 96
  • Agent Armstrong - 70
  • 98

Budgety

  • Z
  • 74
  • Worms United
  • 74
  • World Rally Fever
  • 74
  • The Dig
  • 74
  • Rebel Assault 2: The Hideen Empire
  • 74

Cheaty

  • Cheats
  • 75
  • Cheaty
  • 102

Návod

  • Blood Omen: Legacy of Kain
  • 76
  • Little Big Adventure 2
  • 78
  • Overblood
  • 99

Hardware

  • Diamond Monstr Sound
  • 80

Multimédia

  • Legendary Lands II
  • 81

Shareware

  • Thunder Byte Anti-virus 7.07
  • 83

Internet

  • Záchranná síť na síti
  • 84

Novinky

  • Videohry
  • 86

Retro

  • Trilogie Ishar
  • 103
  • Syndicate Wars - 70
  • 114
  • MechWarrior 2: Mercenaries - 80
  • 114
  • Lighthouse - 50
  • 114
  • Jagged Alliance: Deadly Games - 60
  • 114

Kultura

  • Muži v černém
  • 104
  • Oasis
  • 106

Dopisy

  • Dopisy
  • 110

Starší čísla je možné objednat u firmy Send na telefonech 225985225 nebo 777333370, nebo e-mailem na adrese send@send.cz

Jak se dnes díváme na hry?

Počítačové hry jsou nedílnou součástí novodobé kultury. Možná se to někomu bude zdát trochu nepřesné a nadnesené, ale pokusím se to vysvětlit. Ještě dnes společnost bohužel bere hry jako něco, čím se baví a kazí malé děti. A to si říkáme moderní společnost! Ano, naprosto chápu rodiče, kteří nechtějí nechávat děti samotné u počítače plného brutálních her, ale musíte si uvědomit, že ne v každé hře je krev a násilí. S hrami je to stejné jako s filmy. I tady existuje komerční brak, akční slátaniny s často nulovým nebo úplně scestným příběhem plným válek, střílení, krve a utrpení. A přitom, na rozdíl od počítačových her, dnes už film nebo televizi nikdo neodsuzuje a netvrdí, že to lidem škodí a nepříznivě působí na jejich psychiku. Kdo nechce, na špatné věci se nekouká a vybírá si jenom to, co ho zajímá. A stejnou možnost volby má i u počítačových her.

Hry mají zatím tu smůlu, že jsou moc mladé, než aby k nim lidé začali přistupovat jako k dnes už nedílné součásti kultury. Hudba i film existují v de facto nezměněné podobě už několik desítek let. Počítačové hry jsou v na světě v masovějším měřítku velice krátce, zhruba tři nebo čtyři roky. Nikdo se nemůže divit, že lidé mají vůči počítačovým hrám předsudky. A když jsou navíc mystifikováni i denním tiskem, není se ani čemu divit. Denní tisk, o kterém mluvím, je MF Dnes, kde zhruba před měsícem pan J. Turek publikoval článek o tom, že počítačové hry nepříznivě působí na lidskou psychiku. Já nemám ani v nejmenším nic proti tomu, aby kdokoli uveřejnil své názory, ale mám obrovské výhrady, když někdo píše o věcech, kterým tak dalece nerozumí. Vždy jsem bral tyto testy a názory autorů jako užitečné rady, kterým výrobkům se mám vyhnout a naopak, ale teď má důvěra k nim jaksi zmizela. Jestli se stejně jako hry testují i auta, elektronika nebo nábytek, nešel bych si podle těchto rad koupit ani špendlík. Napsat o hře Tomb Raider, mimochodem celosvětově vyhlášené nejlepší hrou roku 1997, že jde o nudnou záležitost, kde se často nic neděje, to vyžaduje opravdové herní panenství. Samozřejmě s tím už ani já, ani nikdo jiný nic nezmůže, to musí udělat čas, ale strašně mne mrzí, že například k testům audio techniky jsou pozváni odborníci z některého specializovaného časopisu, ale když se testují hry, udělá to někdo, kdo tomu nerozumí, protože vlastně o nic nejde. Ale ono jde stále o postoj společnosti k počítačovým hrám. Prostě ještě hry nikdo nebere vážně a je nemyslitelné, že by musel mít autor testu nebo povídání o hrách o nich přehled. Vždyť je to „jenom“ pro děti – nebo se mýlím? Možná se díky tomuto článku bude chtít ke hrám dostat víc mladých lidí a dětí, protože nejvíc chutná zakázané ovoce. Doufám, že za několik let bude společnost k počítačovým hrám konečně přistupovat jako k rovnocenné části naší kultury. Jestli je dnešní kultura dobrá nebo špatná, to raději nebudu rozvádět, ale produkují se jenom taková díla, po jakých někdo volá. Kdyby nikdo nechtěl akční filmy, žádný producent by je nenatáčel. A kdyby lidé nechtěli hry, ve kterých se střílí a zabíjí, těžko by je někdo produkoval. Z toho plyne, že hry jsou takové, jaké je lidé chtějí mít. A kdyby měla nějaká komise posuzovat, jaká hra je pro společnost dobrá a jaká ne, jímá mě hrůza. Byl by to začátek konce.

Jan Herodes
šéfredaktor