Menu
311 312 Červen 2021 313
Články Editorial

Level 312

Editorial

  • Nová realita – staré pořádky
  • 3

Radar

  • Ozvěny: E3 2021: Zase máme o čem psát
  • 8
  • Early access: Svoboda 1945: Liberation
  • 15
  • Early access: Tales of Arise
  • 16
  • Kalendář: Jízdní řád
  • 17

Reaktor

  • Jáma pekel: Dop*dele
  • 18
  • Datapoušť: Final downgrade fantasy
  • 21
  • Nadšení a námaha: Jak se to bude hrát?
  • 22
  • Wolfův revír: Jak nám vytěžili disky
  • 24
  • Za pět minut dvanáct: Když se pohne Unreal
  • 25

Rozhovor

  • Rozhovor: Petr "Pettka" Kolář a Ashborne Games
  • 26

Téma

  • Terapie hrou
  • 34
  • Sedmý symbol, start!
  • 64
  • Závod o čas
  • 82
  • Herní zážitky pro všechny
  • 100
  • Bez mapy to nejde
  • 106

Esej

  • F*ck the Oscars
  • 40
  • Antropomorfizace snů
  • 46
  • Modrý efekt
  • 52
  • Sejdeme se v nekonečnu?
  • 58

Recenze

  • It Takes Two - 5/5
  • 43
  • Ratchet a Clank: Rift Apart - 5/5
  • 44
  • Biomutant - 3/5
  • 49
  • Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster - 4/5
  • 50
  • Necromunda: Hired Gun - 4/5
  • 50
  • Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown - 3/5
  • 51
  • Strangeland - 5/5
  • 51
  • Mass Effect: Legendary Edition - 5/5
  • 55
  • Quinterra - 2/5
  • 56
  • Base One - 2/5
  • 56
  • Elite Dangerous: Odyssey - 2/5
  • 61
  • Tasomachi: Behind the Twilight - 1/5
  • 62
  • Cloud Cutter - 3/5
  • 62

Deskovky

  • Duna: Impérium
  • 68
  • Carcassonne: Jubilejní edice 20 let
  • 69
  • Bloodborne: Desková hra
  • 69

Scéna

  • Fenomén: Jak mluví čeští hráči
  • 70
  • O kom se mluví: Ken a Roberta Williamsovi
  • 92

Focus

  • Inkové, lamy a videohry
  • 74
  • Vteřiny na úspěch
  • 80
  • Netflix hledá interaktivitu
  • 86
  • Budoucnost AI ve hrách
  • 98

Byznys

  • Herní blockchainová ekonomika
  • 76

Tech

  • Téma: Procesory z česka pro Čínu i Strýčka Sama
  • 88
  • Focus: Boffin Magnetic
  • 116
  • Téma: O klávesnicích a hrách
  • 126
  • Sliby chyby: Kryptoměny jako nástroj směny
  • 130

Dílna

  • Česká scéna: Pavel Novák a Polyperfect
  • 94
  • Profil: Lucia De Visserová a Total Mayhem Games
  • 104
  • Seriál: Rozbít na padrť!
  • 110

Retro

  • Making of: Mass Effect
  • 112
  • Snílci: Benoît Sokal
  • 118
  • Rybkova nora: Historická dokumentace
  • 120
  • Retronaut: Vagrant Story
  • 122
  • Tenkrát poprvé: Provokace
  • 124

Kultura

  • Kulturní dotazník
  • 132

Redakce

  • Jaké herní resty budete doplňovat do vydání příštího levelu?
  • 134

NOVÁ REALITA – STARÉ POŘÁDKY

Vrátí se ještě herní průmysl někdy do starých kolejí? Myšleno v mnoha aspektech jeho fungování. Budou ještě někdy jednou, dvakrát do roka velké výstavy, kde se potkají vývojáři, novináři, hráči, markeťáci, všichni osobně? Funguje ještě hegemonie velkých firem a rozdělení na AAA, AA a jiné hry? Jak překreslí mapu videoherního byznysu noví vydavatelé a labely, které se v posledních měsících vyrojily? Samé otázky, žádné jasné odpovědi, a příslibů hodně.

Pro našince, ať už jde o vývojáře, hráče nebo fanouška tuzemské herní scény, je nejpodstatnější expanze evropských vydavatelských labelů, zejména Koch Media, Deep Silver, THQ Nordic a dalších. I když tedy, pravda, všechny patří do jedné skupiny Embracer Group. Představení značky Prime Matter právě od Koch Media nabídlo obrázek budoucnosti, která se týká lokálních i tuzemských herních studií včetně Warhorse nebo Gold Knights. V našich končinách už nová studia neloví a nezakládají EA, Ubisoft nebo Activision, ale jiní hráči. Herní trh se možná globalizuje, pokud jde o prodej či distribuci, ale jinak se malá a střední evropská studia začínají shlukovat spíše do jednoho celku, i když navenek jde o různé značky. Jestli to přinese rozvoj, nebo je to jenom bublina, která splaskne, nedokážeme predikovat. Zatím se ale nacházíme ve fázi růstu a vývoje, který se během toho, co dřív představovala výstava E3, podařilo prezentovat i celosvětově. A to vždycky potěší.

Právě ani samotná E3 v roce 2021 nebyla taková, jakou ji známe. Namísto jedné velké akce šlo o sled různých streamů jednotlivých firem a vydavatelů. Zjevně to nikomu nevadí, protože jsme se dočkali oznámení řady nových her, podrobností o spoustě již ohlášených her, zkrátka jsme všichni dostali obvyklou porci informací, které budeme ještě nějaký ten pátek procesovat. Máme na to všichni celé léto a stručný přehled toho nejzajímavějšího najdete i uvnitř tohoto čísla.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)