LEVEL

LEVEL 306

ODKAZ MAFIÁNSKÉHO SVĚTA

Každá země má národní poklad, obvykle v podobě kulturního či historického dědictví nebo mezinárodně významné osobnosti. Něčím z toho se pak nejen prezentuje navenek, ale hlavně se oním aspektem identifikuje uvnitř – lidé se shlukují pod vlajkou takového symbolu bez ohledu na svůj status či přesvědčení a tvoří celek. Pro tuzemské hráče, a nejen pro ně, je podobným symbolem Mafia od (tehdy) Illusion Softworks a Dana Vávry z roku 2002. Z mnoha důvodů. Ať už proto, že Mafia byla na svou dobu skvělá hra s řadou originálních a proti trendům jdoucích designových řešení, nebo proto, že se z tehdy sotva narozeného českého herního průmyslu vyloupla hra, která se mohla směle rovnat západním blockbusterům typu GTA III.

K dosažení statutu legendy a rozšíření mimo obvyklou hráčskou komunitu té doby pomohl český dabing od známých osobností typu Petr Rychlý, kterého znala z televize i vaše babička. Mafia je díky výše jmenovaným a mnoha dalším důvodům titul, jehož jméno alespoň zná, anebo ho i jako jedinou „opravdovou“ hru hrál, skoro každý český hráč a hráčka. I proto hráči, ale vlastně i celý mainstream, se zatajeným dechem sledovali, jak dopadne remake, díky kterému se zas na chvíli začala mainstreamová média o herní průmysl u nás zajímat. Více se dozvíte v recenzi v tomto čísle, které dodává kontext esej. Přeci jenom od vydání původní hry uplynulo 18 let a leccos se v mezičase změnilo, hráče samotné nevyjímaje.

Nelze však žít jenom z Mafie, ve světě i u nás doma provádí spousta šikovných lidí zajímavé věci. Jedním z nich je neúnavný indie aktivista a vývojář Rami Ismail, kterého blíže poznáte v rozhovoru, kterému jsme tentokrát věnovali o něco víc prostoru než obvykle. V dílně se dozvíte, jak čeští Kube Games tvořili historickou strategii Imperiums: Greek Wars. Stejně tak jsme se rozhodli věnovat prostor české sázce na jistotu, kterou se stal titul Factorio, o němž se rozepsal František Fuka. Nechybí článek o těžkém životě superhrdinů od Jirky Pavlovského, recenze Crusader Kings 3 od Aleše Smutného, Retro články od Pavla Dobrovského a Honzy Olejníka a samozřejmě ani komentáře od Michala Rybky a Dana Vávry.

Zkrátka, až si budete chtít odpočinout od neúspěšného opakování závodu v remaku Mafie, nebo od stavby největší továrny v dějinách lidstva, nalistujte libovolnou stránku v tomto Levelu. Možná se do hry jen tak rychle nevrátíte.

POZOR! POKUD SI CHCETE LEVEL KOUPIT BEZ TOHO ABYSTE MUSELI OSOBNĚ DO OBCHODU, OBJEDNEJTE SI JEDNOTLIVÉ ČÍSLO NA WWW.LEVEL.CZ/CHCI-LEVEL – ČASOPIS VÁM PŘIJDE ROVNOU DO SCHRÁNKY A ZAPLATÍTE ZA NĚJ STEJNĚ JAKO NA STÁNKU (POŠTOVNÉ JE ZDARMA!)

OBSAH: LEVEL 306

REDAKCE

Editorial
Redakční dotazník
Jukebox
Outro: Anketa

RADAR

Online konference nepřestávají nandávat
No Place for Bravery
Eastern Exorcist
Hogwarts Legacy
Kalendář

ESEJ

Brand je jako rodina
Král je mrtev, ať žije král
Fukovo Fantastické Factorio

RECENZE

Paper Mario: The Origami King
Metamorphosis
Tell Me Why
Iron Harvest
Fall Guys
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Wasteland 3

DESKOVKY

Tainted Grail: Pád Avalonu
Pán prstenů: Stínové cesty
Munchkin: Podzemí

TÉMA

Víra tvá legendu zrodí
Epic vs. Apple
Remedyverse
Battle Royale naruby
Stopařův průvodce po předplacených službách
Právo a pořádek

REAKTOR

Jáma pekel: Labyrint UX
Za pět minut dvanáct: Zítra si asi něco koupím
Datapoušť: Warez na míru
Wolfův revír: Podporujme svobodu slova

SCÉNA

Rozhovor: Rami Ismail
Těžký život superhrdinů
Popkultura videoherních světů
O kom se mluví: Jensen Huang
Fanatické fanouškovství

DÍLNA

Kube Games: Antické Řecko v české režii
Dune Casu: Omylem herním vývojářem
Horor jako služba

RETRO

Making of: Summoner
Vzestupy a pády Activision
Snílci: Russel Kirsch
Rybkova nora: Merkur Alfi
ASCII Art: Umění 95 znaků
Okna Microsoftu dokořán
Tenkrát poprvé: Svoboda pohybu
Retronaut: Return to Castle Wolfenstein

TECH

Raytracing na drogách
Šroubky a matičky slaví 100 let
Sliby chyby: Adiabatické počítače

© 2020 NAKED DOG, S.R.O.