LEVEL

Aktuální číslo: LEVEL 291

HRY A VZDĚLÁVÁNÍ

V polovině října proběhl v Praze další ročník konference CEEGS (Central and Eastern European Game Studies conference), které se účastnila řada badatelů z celého světa, jejichž činnost na akademické půdě i mimo ni se nějakým způsobem týká her. Jakkoli se nejedná o akci, která by se dostala do zorného pole běžného hráče, vzbudila zájem širší veřejnosti o herní témata, a hlavně o to, proč by se vlastně měly na vysokých školách vyučovat specifické videoherní obory, co to může přinést, k čemu je to dobré.

Odpovídat na podobné dotazy je v dnešní době snadné, protože potenciál her z hlediska ekonomického i uměleckého je řadu let nezpochybnitelný a dá se snadno vysvětlit na jednoduchém příkladu velikosti herního průmyslu, dokonce i v České a Slovenské republice. Mírně stranou zájmu však v kontextu CEEGS zůstalo další velmi zajímavé téma – využití her a hrám vlastních mechanismů v oblasti vzdělávání. S jedním z těchto mechanismů, známém pod označením gamifikace, se už řadu let setkává prakticky každý v běžném životě. V práci, při nakupování, někdy dokonce i na úřadech. Efektivní je však hlavně při studiu, protože je interaktivní, vizuální, motivující. Když se chcete naučit cizí jazyk svépomocí, jakákoli aplikace na vás jde s řadou ocenění za každý splněný milník, s vizuální odměnou a s progress barem. To jsou všechno prvky převzaté z her.

Jaká je ale situace s využitím her a herních mechanismů v tzv. povinném vzdělávání na základních, středních a vysokých školách? Ne tak dobrá, jak by mohla být, přestože vzorových případů využívání her či jejich upravených variant přímo pro školy či konkrétní vzdělávací instituce ze světa jsou stovky a tisíce. Nejenom v tomto ohledu máme u nás co dohánět a naštěstí už doháníme i díky tomu, že se do odpovědných pozic dostává generace odborníků, která s hrami vyrůstala, jak se dozvíte v článku Pavla Skotáka, který se této problematice věnuje. A abychom byli v šíření této osvěty také užiteční, plánujeme se tématu využití her ve vzdělávání věnovat i nadále. Špičkových odborníků, kteří k tomu mají co říci, máme u nás celou řadu, jak ostatně dokládá i samotná existence CEEGS konference.

OBSAH: LEVEL 291

REDAKCE

Editorial
Jukebox – Lucas Pope: Return of the Obra Dinn
Jukebox – Trevor Yuile – Starlink: Battle For Atlas
Redakční dotazník
Outro: Return of the Obra Dinn

RADAR

Měsíc v kuse
Warcraft III: Reforged
DayZ (beta)
Diablo Immortal
Pagan Online
Kalendář

RECENZE

Battlefield V
Red Dead Redemption 2
Call of Cthulhu
Return of the Obra Dinn
Project Warlock
Football Manager 2019
Space Hulk: Tactics
Stone
Diablo III: Eternal Collection
Destiny 2: Forsaken
Megaquarium
Deep Sky Derelicts
Spyro Reignited Trilogy

DESKOVÉ HRY

Deskovky pod stromečkem

TÉMA

Revoluční Red Dead
Velké a ještě větší

REAKTOR

Jáma pekel: Každý den nemůže být posvícení
Za 5 minut 12: Finální build
Továrna na sny: Hra, kterou jsem prodal Sony
Wolfův revír: Mobilní zbytnosti

ROZHOVOR

Noah Falstein

FENOMÉN

Vzkříšení dobrodruha
Škola hrou 2.0

DÍLNA

Jak vzniká epické české RPG Dungeons of Aledorn
Profil: Przemysław Miliński & Hyperstrange
Od nuly k milionům v nezávislém vývoji

RETRO

Making of: Flashback
Osobní legendy: Ivan Moen
Rybkova nora: Rekonstrukce a novostavby
Retronaut: Outlaws
Retrosága: Fallout
Tenkrát poprvé: Herní shareware

TECH

Novinky
Velcí hráči jdou streamovat
Osm jader stačí všem
Sliby chyby: Rozkládací stroje

© 2017 NAKED DOG, S.R.O.