- Level Archív
 - >
 - Ročník 2018
 - >
 - Číslo 287
 
Level 287
- Herní svátek, nebo Potěmkinova vesnice?
 - Editorial
 - 3
 
- E3 2018: konečně přišel polský kyberpunk
 - Radar
 - 8
 
- Cyberpunk 2077
 - Radar
 - 10
 
- Rage 2
 - Radar
 - 12
 
- Assassin’s creed Odyssey
 - Radar
 - 13
 
- Just Cause 4
 - Radar
 - 14
 
- Fallout 76
 - Radar
 - 16
 
- The Elder Scrolls: Blades
 - Radar
 - 17
 
- Jáma pekel: Selektivní slepota a neobjektivní euforie
 - Reaktor
 - 18
 
- Za pět minut dvanáct: Velký příběh jedné malé hry
 - Reaktor
 - 20
 
- Továrna na sny: Od modelíny ke kulečníku
 - Reaktor
 - 22
 
- Wolfův revír: Kulturní porozumění
 - Reaktor
 - 23
 
- Den poté: PUBG ztrácí na Fortnite
 - Reaktor
 - 24
 
- Sblížení videoherního druhu
 - Téma
 - 26
 
- Patrice Désilets: Z Afriky do Kanady a zase zpátky
 - Rozhovor
 - 32
 
- Pravidla hry
 - Téma
 - 40
 
- Když ani česnek nezabere
 - Téma
 - 44
 
- Vampyr - 3/5
 - Recenze
 - 48
 
- Jurassic World Evolution - 3/5
 - Recenze
 - 52
 
- Onrush - 2/5
 - Recenze
 - 54
 
- Cultist Simulator - 3/5
 - Recenze
 - 56
 
- Dark Souls Remastered - 3/5
 - Recenze
 - 58
 
- Unravel Two - 3/5
 - Recenze
 - 60
 
- Moonlighter - 2/5
 - Recenze
 - 62
 
- Chameleon Run Deluxe Edition - 4/5
 - Recenze
 - 63
 
- State of Decay 2 - 3/5
 - Recenze
 - 64
 
- Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr - 3/5
 - Recenze
 - 66
 
- Agony - 2/5
 - Recenze
 - 68
 
- Wreckfest - 5/5
 - Recenze
 - 70
 
- Únikovka: Zkáza Londýna a loupež v Benátkách
 - Deskovky
 - 72
 
- Opráski sčeskí historje – Karedňí hra
 - Deskovky
 - 73
 
- Necháte se naštvat?
 - Fenomén
 - 74
 
- Za hranicemi levelů
 - Fenomén
 - 78
 
- Cesta do pravěku (a starověku)
 - Dílna
 - 82
 
- Profil: Tomasz Gop a Destructive Creations
 - Dílna
 - 86
 
- Příběh vývoje: Shadow Tactics
 - Dílna
 - 88
 
- Making of: Space Invaders
 - Retro
 - 90
 
- Osobní legendy: Jakub Lang
 - Retro
 - 94
 
- Rybkova nora: Radosti s emulátory
 - Retro
 - 95
 
- Retronaut: Vampire: The Masquerade – Bloodlines
 - Retro
 - 96
 
- Retrosága: Tenchu
 - Retro
 - 98
 
- Tenkrát poprvé: Headshot
 - Retro
 - 100
 
- Novinky
 - Tech
 - 102
 
- Xbox Game Pass
 - Tech
 - 104
 
- Vyplatí se alternativa?
 - Tech
 - 106
 
- Dětské počítače
 - Tech
 - 110
 
- Jukebox
 - Kultura
 - 112
 
- Kulturní dotazník
 - Kultura
 - 113
 
- Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr
 - Outro
 - 114
 
Editorial
- Herní svátek, nebo Potěmkinova vesnice?
 - Redakce
 - 3
 
Radar
- E3 2018: konečně přišel polský kyberpunk
 - Patrik Hajda
 - 8
 
- Cyberpunk 2077
 - Šárka Tmějová
 - 10
 
- Rage 2
 - Patrik Hajda
 - 12
 
- Assassin’s creed Odyssey
 - Václav Pecháček
 - 13
 
- Just Cause 4
 - Patrik Hajda
 - 14
 
- Fallout 76
 - Adam Homola
 - 16
 
- The Elder Scrolls: Blades
 - Patrik Hajda
 - 17
 
Reaktor
- Jáma pekel: Selektivní slepota a neobjektivní euforie
 - Dan Vávra
 - 18
 
- Za pět minut dvanáct: Velký příběh jedné malé hry
 - Lukáš Macura
 - 20
 
- Továrna na sny: Od modelíny ke kulečníku
 - Vladimír Geršl
 - 22
 
- Wolfův revír: Kulturní porozumění
 - Michal Rybka
 - 23
 
- Den poté: PUBG ztrácí na Fortnite
 - Eugen Harton
 - 24
 
Téma
- Sblížení videoherního druhu
 - Ondřej Švára
 - 26
 
- Pravidla hry
 - Jakub Kovář
 - 40
 
- Když ani česnek nezabere
 - Jan Slavík
 - 44
 
Rozhovor
- Patrice Désilets: Z Afriky do Kanady a zase zpátky
 - Pavel Dobrovský
 - 32
 
Recenze
- Vampyr - 3/5
 - Matěj Svoboda
 - 48
 
- Jurassic World Evolution - 3/5
 - Gábina Šuterová
 - 52
 
- Onrush - 2/5
 - Pavel Válek
 - 54
 
- Cultist Simulator - 3/5
 - Lukáš Grygar
 - 56
 
- Dark Souls Remastered - 3/5
 - David Ryneš
 - 58
 
- Unravel Two - 3/5
 - Šárka Tmějová
 - 60
 
- Moonlighter - 2/5
 - Lukáš Grygar
 - 62
 
- Chameleon Run Deluxe Edition - 4/5
 - Patrik Hajda
 - 63
 
- State of Decay 2 - 3/5
 - Lucie Jiříková
 - 64
 
- Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr - 3/5
 - Aleš Smutný
 - 66
 
- Agony - 2/5
 - Pavel Skoták
 - 68
 
- Wreckfest - 5/5
 - Ondřej Švára
 - 70
 
Deskovky
- Únikovka: Zkáza Londýna a loupež v Benátkách
 - Patrik Hajda
 - 72
 
- Opráski sčeskí historje – Karedňí hra
 - Patrik Hajda
 - 73
 
Fenomén
- Necháte se naštvat?
 - Jiří Pavlovský
 - 74
 
- Za hranicemi levelů
 - Jan Olejník
 - 78
 
Dílna
- Cesta do pravěku (a starověku)
 - Jan Horčík
 - 82
 
- Profil: Tomasz Gop a Destructive Creations
 - Jan Horčík
 - 86
 
- Příběh vývoje: Shadow Tactics
 - Jan Horčík
 - 88
 
Retro
- Making of: Space Invaders
 - Pavel Dobrovský
 - 90
 
- Osobní legendy: Jakub Lang
 - Redakce
 - 94
 
- Rybkova nora: Radosti s emulátory
 - Michal Rybka
 - 95
 
- Retronaut: Vampire: The Masquerade – Bloodlines
 - Michal Křivský
 - 96
 
- Retrosága: Tenchu
 - Jan Olejník
 - 98
 
- Tenkrát poprvé: Headshot
 - Pavel Dobrovský
 - 100
 
Tech
- Novinky
 - Jiří Vašina
 - 102
 
- Xbox Game Pass
 - Jan Olejník
 - 104
 
- Vyplatí se alternativa?
 - Jiří Svák
 - 106
 
- Dětské počítače
 - Michal Rybka
 - 110
 
Kultura
- Jukebox
 - Lukáš Grygar
 - 112
 
- Kulturní dotazník
 - Redakce
 - 113
 
Outro
- Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr
 - Aleš Smutný
 - 114
 
HERNÍ SVÁTEK, NEBO POTĚMKINOVA VESNICE?
Máme to všichni za sebou. Hráči si užili spoustu novinek, trailerů a oznámení, my novináři jsme si užili noční šichty, spoustu psaní, ale hlavně rozhodování, o jakých hrách v té záplavě novinek informovat. Protože postihnout všechno zkrátka není v lidských silách.
E3 2018 toho opět nabídla hodně, ale v trošku jiném formátu než dříve. Podruhé v dlouholeté historii výstavy si mohl vstupenky koupit kdokoli, nešlo už tedy jen o akci určenou pro novináře, vývojáře a lidi z byznysu. Je to dobře? Asi ano, když to vydavatelům funguje. Jisté ale je, že E3 je čím dál víc (opět!) show a čím dál méně akce užitečná pro herní průmysl. Jak se to projevuje? Novináři nemají čas a prostor bavit se s vývojáři – odehrají demo a musí pryč. Vývojáři nemají čas a prostor bavit se mezi sebou, zejména ti známější. Jakmile se někde objeví, zasype je dav fanoušků. Jednotlivé společnosti se, aby veřejnosti neodhalily něco, co zatím nechtějí (protože v marketingovém plánu je to naplánováno až na další měsíce), drží zpátky a hry představují spíše zkratkovitě, a hlavně na efekt. Pro širokou veřejnost.
Historie E3, která se datuje od roku 1995, je bohatá. Nejdříve šlo o výstavu pouze pro vývojáře a novináře, pak se akce proměnila v show, kam se nepřiznaně dostávala stále více veřejnost. Následně proběhly opět pokusy udělat z E3 show jenom pro činovníky herního průmyslu, ale poslední roky už E3 nabírá opět jasný směr k akci, která sází hlavně na efekt. Není na tom nic špatného, pokud tento model organizátorům finančně funguje. Radost z toho vlastně mohou mít i hráči, které vždy jednou za rok čeká týden plný oznámení a trailerů. Zároveň na tom ale tratí v tom, že si sice užijí spoustu pozlátka, ale nedostanou o hrách konkrétní informace. Na jejich sbírání není během E3 čas a ze strany tvůrců a vydavatelů ani chuť. Jde zkrátka o show, která má hry ukázat v co nejlepším světle, ne pořádně odprezentovat. Pro novináře tak vlastně nemá smysl na E3 jezdit, protože nic navíc se o hrách a jejich tvůrcích nedozví. Letos jsme ještě zástupce na E3 měli, jestli to bude mít smysl i příští rok, to je otázka.
Užijte si každopádně léto, dohrajte všechny resty z první poloviny roku a po letní pauze se znovu na stránkách Levelu setkáme v srpnu, kdy pro vás budeme mít čerstvé informace z Gamescomu, kde ten čas a prostor na získávání informací od vývojářů přeci jenom ještě pořád je.
Cože?!? Plná hra u aktuálního Levelu?
Ne, nevrátili jsme se k pravidelnému přidávání plných her k Levelu. 🙂 Ale když se nám naskytla příležitost získat pro vás plnou verzi unikátní české adventury Dark Train (recenze Games.cz – 9/10), nemohli jsme ji nechat ležet ladem. Kód k vyzvednutí Steam klíče najdete na poslední stránce tohoto čísla a doufáme, že si tuto vizuálně fantastickou českou hru pořádně užijete. A aby toho nebylo málo, vedle Dark Train vám v tomto čísle dáme i měsíční předplatné služby Xbox Game Pass zdarma!