Menu
278 279 Říjen 2017 280
Články Editorial

Level 279

Editorial

  • Politiku ve hrách nechceme. nebo ano?
  • 3

Radar

  • Konečně se u nás něco děje
  • 8
  • Star Wars: Battlefront II
  • 10
  • Assassin‘s Creed Origins
  • 12
  • Zone of the Enders: The 2nd Runner Mars
  • 14
  • Jízdní řád
  • 15

Reaktor

  • Jáma pekel: Nezapomínejme na naše herní kořeny
  • 16
  • Za pět minut dvanáct: Achillova pata
  • 19
  • Wolfův revír: Když Youtube příjemně překvapí
  • 20
  • Den poté: Loot boxy jen pro dospělé
  • 21
  • Továrna na sny: Továrna na budoucnost #1
  • 22

Téma

  • Kdo jsou dnešní herní autority?
  • 24
  • Warhammer fantasy
  • 28
  • Vzpoura lenochů
  • 42
  • Plagiát a inovace
  • 46

Rozhovor

  • Josh E. Sawyer: Od webdesignu k RPG legendám
  • 32

Recenze

  • Middle-Earth: Shadow of War - 3/5
  • 50
  • Cuphead - 4/5
  • 54
  • Total War: Warhammer II - 5/5
  • 56
  • Ruiner - 4/5
  • 60
  • Divinity: Original Sin II - 5/5
  • 62
  • Metroid: Samus Returns - 4/5
  • 66
  • Forza Motorsport 7 - 4/5
  • 68
  • Layton‘s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires‘ Conspiracy - 3/5
  • 70
  • Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser‘s Minions - 4/5
  • 71
  • Steamworld Dig 2 - 4/5
  • 72

Deskovky

  • Únikové hry na vašich stolech
  • 74

Fenomén

  • V čem tkví kouzlo Nintenda?
  • 76
  • Politika a počítačové hry
  • 80

Dílna

  • Ruské hity z Prahy
  • 84
  • Profil: Sand Sailor Studio
  • 88
  • Příběh vývojáře: Když se Steam změní v supermarket
  • 90

Retro

  • Making of: Rez
  • 92
  • Osobní legendy: Michal Červenka
  • 96
  • Rybkova nora: Záhada československého dovozu
  • 97
  • Retronaut: The Lost Vikings
  • 98
  • Retrosága: Forza Motorsport
  • 100
  • Tenkrát poprvé: New Game+
  • 102

Tech

  • Novinky
  • 104
  • Kdo si chce zatočit?
  • 106
  • Grafický vaporware
  • 110

Kultura

  • Jukebox: Různí umělci: Destiny 2 - Borislav Slavov: Divinity - Original Sin II
  • 112
  • Kulturní dotazník
  • 113

Outro

  • Total War: Warhammer II
  • 114

POLITIKU VE HRÁCH NECHCEME. NEBO ANO?

Pamatujete si také na doby, kdy politika byla politikou a hry hrami? Pravda, čas od času se tyto světy prolnuly, třeba při americkém sporu o ratingy v 90. letech, ale jinak jsme herní scénu mohli dlouho brát jako prostor, do kterého politika prostě nepatří. To se v posledních letech změnilo. A projevuje se to i na stránkách Levelu, ať už se nám to líbí, nebo ne. Protestovat proti tomu je stejně marné, jako stěžovat si na to, že se politické debaty přesunuly z hospod na sociální sítě. Jde prostě o přirozený vývoj a oba tyto trendy spolu navíc přímo souvisejí. Na Facebooku, Twitteru nebo redditu hráči běžně řeší politické názory herních vývojářů. Řeší jejich bojkoty a „skandální“ výroky v rozhovorech. Prakticky u každé větší hry se krátce po vydání rozhoří ostrá debata o diverzitě hrdinů, hledání politické symboliky nebo společenské odpovědnosti.

Dlouho jsme, i na těchto stránkách, volali po tom, aby hry začaly být brány vážně. Aby se o nich mluvilo jako o umění a o svébytném způsobu vyjadřování, který lze stavět na stejnou úroveň jako filmy, hudbu nebo knihy. Ostatně, hry jsou unikátním mixem toho všeho. Ale s postupnou společenskou akceptací her přicházejí politická témata jako nevyhnutelný a zároveň nutný faktor. Nesmíme před ním zavírat oči, ale zároveň mu nesmíme slepě podléhat, protože jinak se herní svět na těchto hranicích nenávratně rozdělí. A to by byla velká škoda – už jen proto, že jsme všichni pořád hlavně hráči.

Podívejte se na video představení nového čísla 🙂