LEVEL

Aktuální číslo: LEVEL 277

UŽ ZASE TA KULTURA KRIPLŮ

Radovan Holub se na přelomu tisíciletí v Reflexu zostra opřel do herních magazínů, stříleček a herní kultury obecně. Přišel s označením „Kultura kriplů“. Mnozí z vás si jistě pamatují, jaká bouře nevole a neporozumění pak nastala. Hráči se proti tomu ostře vymezovali, kritici do hráčů tepali ještě více a s poukazem na jejich reakce tvrdili, že jde o důkaz jejich pošahanosti z her. No zkrátka, byla to hrůza, ve které se ztrácely relevantní argumenty jedné i druhé strany. Od té doby se ale hry posunuly, respektive jejich vnímání se změnilo. Pronikly totiž do běžného života, takže už celou řadu let nejde jen o doménu náruživých hráčů. Hry jsou mainstreamová zábava. Herní průmysl je velký byznys. Existuje tu obrovská nezávislá scéna. Hry reflektují společnost a opačně. Zkrátka, hry jsou se vším dobrým i zlým stejnou součástí kultury jako filmy, hudba, komiksy, knihy apod. Jen u nás se však té nálepky zábavy pro kriply hry úplně nezbavily a média je stále používají jako vhodného strašáka, který nažene kliky a vyděsí veřejnost. Nedávno třeba vyšel na stránkách zpravodajství České televize článek s šokujícím titulem: „Akční videohry mohou závažně poškodit mozek, tvrdí kanadští neurovědci.“ Když si pečlivě přečtete studii, na kterou se článek odkazuje, tak v ní nic o poškozování mozku nenajdete. Studie totiž byla o něčem jiném, ale úděs a strach vyvolávající článek a titulek se vždycky hodí, že ano. Netvrdíme, že podobné omyly nevycházejí i v zahraničních médiích, zejména v těch bulvárních. ČT ale jednak bulvár není, a respektovaná zahraniční média už se hrám věnují zcela běžně, v rámci svého zpravodajství. Ne jednou za rok a šokujícím způsobem. Vycházejí tam recenze, píše se o úspěšných studiích, řeší se herní technologie a tak dále. Dojdou do podobného stavu i tuzemská média? Netroufáme si odhadovat, takže psaní o hrách v širším kulturně-společenském rámci zbude na nás, čehož se rádi hodláme držet. V tomto čísle se třeba dozvíte, jak hry a herní technologie pronikají do běžného života, ale i specializovaných odvětví, jako jsou medicína, architektura či filmový průmysl. Čeká na vás báječný rozhovor s japonským vývojářem, který si říká Swery, a osvětlí vám fungování tamního herního trhu. Tomu se ostatně věnuje i náš odborník na vše japonské Honza Slavík v dalším zajímavém tématu, kterými jsme díky letní pauze zvládli tohle číslo doslova přecpat. Nebudeme vás tedy dále zdržovat, pusťte se do čtení, abyste se ujistili, že nejsme žádná „Kultura kriplů“.

Vaše redakce

OBSAH: LEVEL 277

REDAKCE

Editorial
Měsíc v kuse
Jukebox: Toru Minegiši – Splatoon 2
Jukebox: scntfc – Old Man’s Journey
Redakční dotazník
Outro – Hellblade: Senua’s Sacrifice

RADAR

Destiny 2
Genesis Alpha One
We. The Revolution
Jízdní řád

RECENZE

Hellblade: Senua’s Sacrifice
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
Inner Chains
Kingdoms and Castles
Pyre
Farpoint
Tacoma
Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Black The Fall
Halcyon 6: Lightspeed Edition
Planet Coaster
Sundered
Splatoon 2

TÉMA

Zahlceni hrami
Země hrám zaslíbená
Herní technologie pro všechny!

REAKTOR

Jáma pekel: Chci si zahrát Něco Pořádnéhotm!
Za 5 minut 12: Ve stínu nostalgie
Wolfův revír: Milovat Apple je těžké
Továrna na sny: Mýty o herních producentech
Den poté: Spawn, loot, die!

ROZHOVOR

Hidetaku Suehira: Musím zůstat svůj

FENOMÉN

Hraní podle Hollywoodu
Příběh úspěchu Playerunknown’s Battlegrounds
Láska a nenávist

DÍLNA

Z Prahy do Londýna a zase zpátky
Joar Jakobsson & Videocult
Když se hra nepovede…

RETRO

Making of: The Elder Scrolls: Arena
Osobní legendy: Benjamin Charbit
Rybkova nora: Notebook „těžký jako prase“
Retronaut: Alien Rampage
Retrosága: SimCity

TECH

Novinky
Kryptoměny dneška
Superrychlý internet pro všechny
Dotkněte se virtuálních světů
Sliby chyby: Univerzální kompatibilita

© 2017 NAKED DOG, S.R.O.