- Level Archív
 - >
 - Ročník 2016
 - >
 - Číslo 270
 
Level 270
- Tvůrčí peklo
 - Editorial
 - 3
 
- Obsah
 - Obsah
 - 4
 
- Transparentnost nade vše
 - Radar
 - 8
 
- Mass Effect: Andromeda
 - Radar
 - 10
 
- The Last of Us Part II
 - Radar
 - 11
 
- Mechwarrior 5: Mercenaries
 - Radar
 - 12
 
- Realpolitiks
 - Radar
 - 13
 
- Jízdní řád
 - Radar
 - 14
 
- Jáma pekel: Nastává bod zlomu
 - Reaktor
 - 16
 
- Za pět minut dvanáct: Vánoce, Vánoce přicházejí...
 - Reaktor
 - 18
 
- Wolfův revír: Den, kdy se zastavil Google
 - Reaktor
 - 19
 
- Továrna na sny: Hry je třeba plánovat
 - Reaktor
 - 20
 
- Den poté: Zrod herních služeb
 - Reaktor
 - 22
 
- Peklo dlouhého herního vývoje
 - Téma
 - 24
 
- Nobuo Ueamacu: Trochu jiné hraní
 - Rozhovor
 - 30
 
- Tajemství herního rozpočtu
 - Téma
 - 38
 
- A co takhle něco zadarmo?
 - Téma
 - 42
 
- Final Fantasy XV - 4/5
 - Recenze
 - 46
 
- Pokémon Sun & Moon - 5/5
 - Recenze
 - 50
 
- The Last Guardian - 3/5
 - Recenze
 - 52
 
- Steep - 3/5
 - Recenze
 - 56
 
- Phoenix Wright: Ace Attorney – Spirit of Justice - 4/5
 - Recenze
 - 58
 
- Picross 3D Round 2 - 4/5
 - Recenze
 - 59
 
- Tyranny - 4/5
 - Recenze
 - 60
 
- Rhythm Paradise Megamix - 3/5
 - Recenze
 - 64
 
- Disney Magical World 2 - 3/5
 - Recenze
 - 65
 
- Renoir - 1/5
 - Recenze
 - 66
 
- Amnesia Collection - 2/5
 - Recenze
 - 68
 
- Beholder - 4/5
 - Recenze
 - 70
 
- Silence - 3/5
 - Recenze
 - 72
 
- Lidé, kteří kopli do vosího hnízda
 - Fenomén
 - 74
 
- Udělejte hru, zn.: spěchá!
 - Fenomén
 - 80
 
- World of Warships
 - Příloha
 - 84
 
- Průmyslový designér vývojářem
 - Dílna
 - 102
 
- Profil: Red Hook Studios
 - Dílna
 - 106
 
- Making of: Shadowcaster
 - Retro
 - 110
 
- Osobní legendy: Jaroslav Stehlík a Jakub Kučera
 - Retro
 - 112
 
- Rybkova nora: Modulární bateriové systémy
 - Retro
 - 114
 
- Retronaut: Epic Pinball
 - Retro
 - 116
 
- Retrosága: Final Fantasy
 - Retro
 - 118
 
- Novinky
 - Tech
 - 120
 
- CPU pro rok 2017
 - Tech
 - 122
 
- Modulární osmibity
 - Tech
 - 126
 
- Jukebox: The Otherworld Agency: Orwell - Daniel Licht: Dishonored 2
 - Kultura
 - 128
 
- Kulturní dotazník
 - Kultura
 - 129
 
- The Last Guardian
 - Outro
 - 130
 
Editorial
- Tvůrčí peklo
 - Redakce
 - 3
 
Radar
- Transparentnost nade vše
 - Petr Poláček
 - 8
 
- Mass Effect: Andromeda
 - Redakce
 - 10
 
- The Last of Us Part II
 - Redakce
 - 11
 
- Mechwarrior 5: Mercenaries
 - Redakce
 - 12
 
- Realpolitiks
 - Redakce
 - 13
 
- Jízdní řád
 - Redakce
 - 14
 
Reaktor
- Jáma pekel: Nastává bod zlomu
 - Dan Vávra
 - 16
 
- Za pět minut dvanáct: Vánoce, Vánoce přicházejí...
 - Lukáš Macura
 - 18
 
- Wolfův revír: Den, kdy se zastavil Google
 - Michal Rybka
 - 19
 
- Továrna na sny: Hry je třeba plánovat
 - Vladimír Geršl
 - 20
 
- Den poté: Zrod herních služeb
 - Eugen Harton
 - 22
 
Téma
- Peklo dlouhého herního vývoje
 - Jakub Kovář
 - 24
 
- Tajemství herního rozpočtu
 - Lukáš Macura
 - 38
 
- A co takhle něco zadarmo?
 - Daniel Kremser
 - 42
 
Rozhovor
- Nobuo Ueamacu: Trochu jiné hraní
 - Pavel Dobrovský
 - 30
 
Recenze
- Final Fantasy XV - 4/5
 - Jiří Pavlovský
 - 46
 
- Pokémon Sun & Moon - 5/5
 - Pavel Skoták
 - 50
 
- The Last Guardian - 3/5
 - Gábina Šuterová
 - 52
 
- Steep - 3/5
 - Jan Slavík
 - 56
 
- Phoenix Wright: Ace Attorney – Spirit of Justice - 4/5
 - Jiří Pavlovský
 - 58
 
- Picross 3D Round 2 - 4/5
 - Jiří Pavlovský
 - 59
 
- Tyranny - 4/5
 - Jan Vrobel
 - 60
 
- Rhythm Paradise Megamix - 3/5
 - Jiří Pavlovský
 - 64
 
- Disney Magical World 2 - 3/5
 - Jiří Pavlovský
 - 65
 
- Renoir - 1/5
 - Adam Homola
 - 66
 
- Amnesia Collection - 2/5
 - Lucie Jiříková
 - 68
 
- Beholder - 4/5
 - Vilém Koubek
 - 70
 
- Silence - 3/5
 - Pavel Válek
 - 72
 
Fenomén
- Lidé, kteří kopli do vosího hnízda
 - Adam Homola
 - 74
 
- Udělejte hru, zn.: spěchá!
 - Jan Horčík
 - 80
 
Příloha
- World of Warships
 - Redakce
 - 84
 
Dílna
- Průmyslový designér vývojářem
 - Jan Horčík
 - 102
 
- Profil: Red Hook Studios
 - Redakce
 - 106
 
Retro
- Making of: Shadowcaster
 - Pavel Dobrovský
 - 110
 
- Osobní legendy: Jaroslav Stehlík a Jakub Kučera
 - Redakce
 - 112
 
- Rybkova nora: Modulární bateriové systémy
 - Michal Rybka
 - 114
 
- Retronaut: Epic Pinball
 - Pavel Dobrovský
 - 116
 
- Retrosága: Final Fantasy
 - Jan Olejník
 - 118
 
Tech
- Novinky
 - Jiří Vašina
 - 120
 
- CPU pro rok 2017
 - Jiří Vašina
 - 122
 
- Modulární osmibity
 - Michal Rybka
 - 126
 
Kultura
- Jukebox: The Otherworld Agency: Orwell - Daniel Licht: Dishonored 2
 - Lukáš Grygar
 - 128
 
- Kulturní dotazník
 - Redakce
 - 129
 
Outro
- The Last Guardian
 - Jan Olejník
 - 130
 
TVŮRČÍ PEKLO
Před čtyřmi lety by se asi málokdo byl ochoten vsadit, že někdy vyjde LEVEL s motivem The Last Guardian na obálce a s recenzí této hry uvnitř. Snad každý herní vývojář vám na požádání vychrlí spoustu hororových historek „z natáčení“, japonský legendární designér Fumito Ueda by však v této disciplíně nejspíše vyhrál. Když v roce 2005 začaly první práce na The Last Guardian bylo Uedovi 35 let. Dnes je mu 46 a kolem příběhu bezejmenného chlapce a obrovského Trica se tak točila skoro čtvrtina jeho života. Je vůbec možné, aby se tak pohnutý a zdlouhavý vývoj hry nepodepsal na její kvalitě? Právě tomu se věnujeme nejen v recenzi The Last Guardian, ale i v tématu Jakuba Kováře, které najdete na straně 24. Nejde přitom o jedinou japonskou stopu v aktuálním Levelu. Druhou velkou hrou tohoto měsíce je RPG Final Fantasy XV, ke které vám kromě recenze přinášíme i jeden vzácný rozhovor. Pavel Dobrovský na něj totiž ulovil dvorního skladatele hudby pro Final Fantasy hry, Nobua Uemacu.
Když už jsme v úvodu zmínili ochotu sázet se, nemusíme zůstávat jen u her. Kdyby nám někdo před čtyřmi lety řekl, že si předvánoční shon v roce 2016 zpestříme uzávěrkou Levelu, který v té době budeme už tři a půl roku vydávat na vlastní pěst, také bychom přijímali sázky s hodně vysokými kurzy. Občas při jeho tvorbě sice prožíváme podobné „peklo“ jako herní vývojáři, ale sami jsme překvapeni z toho, že nás to pořád baví. Proto doufáme, že na nás nezanevřete ani v příštím roce.
PS: Jako předvánoční dárek jsme pro vás v tomto čísle připravili unikátní invite kód do hry World of Warships. Najdete jej na straně 130 a vyzvednout si jej můžete na www.level.cz. Do začátků vám pomůže nejen výbava, kterou po jeho aktivaci obdržíte, ale i speciální příloha o hře, kterou najdete na straně 84. Vzhůru na moře!