Menu
267 268 Říjen 2016 269
Články Editorial

Level 268

Editorial

  • Herní vývojář = univerzální povolání
  • 3

Radar

  • Čísla ze světa, virtuální realita na scestí a strach Ubisoftu
  • 8
  • Wasteland 3
  • 10
  • Everspace
  • 12
  • Divinity: Original Sin II
  • 13
  • Factorio
  • 14
  • Jízdní řád
  • 15

Reaktor

  • Jáma pekel: Mezi úspěchem a fiaskem
  • 16
  • Za pět minut dvanáct: Sklady a hry
  • 18
  • Wolfův revír: id Software stojící, chybující
  • 19
  • Továrna na sny: Dánská mise
  • 20
  • Den poté: Reálné i fiktivní problémy
  • 21

Téma

  • Hravá budoucnost moderních měst
  • 22
  • Zajíc v pytli, nebo
  • 36
  • Přemluv bábu, přemluv dědu
  • 42
  • Rodinné stříbro
  • 46

Rozhovor

  • We are Müesli: Válka je jako krabička sirek
  • 28

Recenze

  • Mafia III - 3/5
  • 50
  • Gears of War 4 - 5/5
  • 54
  • Event[0] - 3/5
  • 56
  • World of Warcraft: Legion - 4/5
  • 58
  • FIFA 17 - 4/5
  • 60
  • PES 2017 - 4/5
  • 61
  • Forza Horizon 3 - 5/5
  • 62
  • Pavilion - 3/5
  • 64
  • Virginia - 1/5
  • 66
  • Sonic Boom: Fire & Ice - 3/5
  • 67
  • Recore - 3/5
  • 68
  • The Turing Test - 3/5
  • 70
  • Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past - 3/5
  • 71
  • Master of Orion - 3/5
  • 72
  • Syndrome - 2/5
  • 74
  • NBA 2K17 - 4/5
  • 75
  • The Bunker - 2/5
  • 76
  • Paper Mario: Color Splash - 4/5
  • 77

Fenomén

  • Vláda davu
  • 79
  • Pád a vzestup herních vydavatelů
  • 82

Dílna

  • Hry z lepenkové krabice
  • 86
  • Profil: Tobias Bilgeri & Black Pants Game Studio
  • 90

Retro

  • Making of: Azrael‘s Tear
  • 94
  • Osobní legendy: Tibor Repta
  • 96
  • Rybkova nora: USB: konečné vítězství sériového portu
  • 97
  • North & South
  • 98
  • Retrosága: Duke Nukem
  • 100

Tech

  • Novinky
  • 102
  • Křemíková válka
  • 105
  • Ergonomické levoruké ovladače
  • 110

Kultura

  • Jukebox: Nicólo Sala: Wheels of Aurelia - Mick Gordon: Doom
  • 112
  • Kulturní dotazník
  • 113

Outro

  • Mafia III
  • 114

HERNÍ VÝVOJÁŘ = UNIVERZÁLNÍ POVOLÁNÍ

Zavádění studijních programů na vysokých školách, které se soustředí na výuku oborů využitelných při vývoji her (programování, design, herní grafika, hudba, zvuky, scénáře apod.) postupuje v ČR zoufale pomalu, ale všem, kteří za tím stojí, přesto držíme pěsti a doufáme, že ve svém boji s větrnými mlýny neustanou. Proč mají podobné obory význam? Nestačí, když se zájemci o herní vývoj vzdělají sami a pak nějak naskočí do praxe? Samozřejmě, i to je cesta, ale výuka herních profesí a oborů má smysl z celé řady důvodů. Zaprvé jsou hry fajn a někdo je musí dělat, abychom o nich a jejich tvůrcích mohli psát. Zadruhé všechna větší vývojářská studia postrádají nejenom zkušené a schopné vývojáře všech profesí, ale i mladé, nadšené, byť nezkušené zájemce o práci v herním studiu. Zatřetí, a jde o nejdůležitější důvod, šikovný herní vývojář najde na trhu práce univerzální uplatnění, i kdyby ho hry přestaly bavit!

U programátorů je to jasné, ti opravdu dobří mohou dělat v jakékoli instituci od banky po e-shop. Grafika dnes také potřebuje každý. Hudebníci, tam je to opět jasné. Designéři zase umí od všeho něco, pro ně platí všechno vyřčené. A když to vezmeme z druhé strany, tak se na vývoji her podílejí i architekti (konstrukce virtuálního světa), psychologové (jak bude něco ve hře na hráče působit), historici (autenticita herního obsahu) – hry jsou tak všestranné médium, že získat pracovní zkušenosti právě jejich tvorbou je nejenom možné, ale i výhodné. Člověk se pak setká s vybraným oborem v praxi, která je jiná, zajímavá, netradiční, protože možnosti ve hrách jsou, na rozdíl od reality, nekonečné a omezené jenom představivostí.

Často se proto v Levelu věnujeme tematice propojení her s obory a oblastmi, u kterých si to na první pohled člověk neřekne. V Levelu 266 jsme nabídli rozhovor s analytikem Ivanem Trančíkem, v aktuálním čísle si na straně 22 můžete přečíst článek o tom, jak hry a jejich tvůrci ovlivňují architekturu reálných měst a míst. Snad vás ale bude zajímat i zbylý obsah tohoto čísla – recenze Gears of War 4 nebo Mafia III, zamyšlení nad tím, jestli ještě jsou potřeba vydavatelské firmy nebo jak se drží při životě tvůrci z brněnského studia CBE. Připravili jsme pro vás více než sto stran obsahu, jenž vás snad bude bavit a nabídne vám informace, které jinde nenajdete.