- Level Archív
 - >
 - Ročník 2016
 - >
 - Číslo 268
 
Level 268
- Herní vývojář = univerzální povolání
 - Editorial
 - 3
 
- Obsah
 - Obsah
 - 4
 
- Čísla ze světa, virtuální realita na scestí a strach Ubisoftu
 - Radar
 - 8
 
- Wasteland 3
 - Radar
 - 10
 
- Everspace
 - Radar
 - 12
 
- Divinity: Original Sin II
 - Radar
 - 13
 
- Factorio
 - Radar
 - 14
 
- Jízdní řád
 - Radar
 - 15
 
- Jáma pekel: Mezi úspěchem a fiaskem
 - Reaktor
 - 16
 
- Za pět minut dvanáct: Sklady a hry
 - Reaktor
 - 18
 
- Wolfův revír: id Software stojící, chybující
 - Reaktor
 - 19
 
- Továrna na sny: Dánská mise
 - Reaktor
 - 20
 
- Den poté: Reálné i fiktivní problémy
 - Reaktor
 - 21
 
- Hravá budoucnost moderních měst
 - Téma
 - 22
 
- We are Müesli: Válka je jako krabička sirek
 - Rozhovor
 - 28
 
- Zajíc v pytli, nebo
 - Téma
 - 36
 
- Přemluv bábu, přemluv dědu
 - Téma
 - 42
 
- Rodinné stříbro
 - Téma
 - 46
 
- Mafia III - 3/5
 - Recenze
 - 50
 
- Gears of War 4 - 5/5
 - Recenze
 - 54
 
- Event[0] - 3/5
 - Recenze
 - 56
 
- World of Warcraft: Legion - 4/5
 - Recenze
 - 58
 
- FIFA 17 - 4/5
 - Recenze
 - 60
 
- PES 2017 - 4/5
 - Recenze
 - 61
 
- Forza Horizon 3 - 5/5
 - Recenze
 - 62
 
- Pavilion - 3/5
 - Recenze
 - 64
 
- Virginia - 1/5
 - Recenze
 - 66
 
- Sonic Boom: Fire & Ice - 3/5
 - Recenze
 - 67
 
- Recore - 3/5
 - Recenze
 - 68
 
- The Turing Test - 3/5
 - Recenze
 - 70
 
- Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past - 3/5
 - Recenze
 - 71
 
- Master of Orion - 3/5
 - Recenze
 - 72
 
- Syndrome - 2/5
 - Recenze
 - 74
 
- NBA 2K17 - 4/5
 - Recenze
 - 75
 
- The Bunker - 2/5
 - Recenze
 - 76
 
- Paper Mario: Color Splash - 4/5
 - Recenze
 - 77
 
- Vláda davu
 - Fenomén
 - 79
 
- Pád a vzestup herních vydavatelů
 - Fenomén
 - 82
 
- Hry z lepenkové krabice
 - Dílna
 - 86
 
- Profil: Tobias Bilgeri & Black Pants Game Studio
 - Dílna
 - 90
 
- Making of: Azrael‘s Tear
 - Retro
 - 94
 
- Osobní legendy: Tibor Repta
 - Retro
 - 96
 
- Rybkova nora: USB: konečné vítězství sériového portu
 - Retro
 - 97
 
- North & South
 - Retro
 - 98
 
- Retrosága: Duke Nukem
 - Retro
 - 100
 
- Novinky
 - Tech
 - 102
 
- Křemíková válka
 - Tech
 - 105
 
- Ergonomické levoruké ovladače
 - Tech
 - 110
 
- Jukebox: Nicólo Sala: Wheels of Aurelia - Mick Gordon: Doom
 - Kultura
 - 112
 
- Kulturní dotazník
 - Kultura
 - 113
 
- Mafia III
 - Outro
 - 114
 
Editorial
- Herní vývojář = univerzální povolání
 - Redakce
 - 3
 
Radar
- Čísla ze světa, virtuální realita na scestí a strach Ubisoftu
 - Petr Poláček
 - 8
 
- Wasteland 3
 - Redakce
 - 10
 
- Everspace
 - Redakce
 - 12
 
- Divinity: Original Sin II
 - Redakce
 - 13
 
- Factorio
 - Redakce
 - 14
 
- Jízdní řád
 - Redakce
 - 15
 
Reaktor
- Jáma pekel: Mezi úspěchem a fiaskem
 - Dan Vávra
 - 16
 
- Za pět minut dvanáct: Sklady a hry
 - Lukáš Macura
 - 18
 
- Wolfův revír: id Software stojící, chybující
 - Michal Rybka
 - 19
 
- Továrna na sny: Dánská mise
 - Vladimír Geršl
 - 20
 
- Den poté: Reálné i fiktivní problémy
 - Eugen Harton
 - 21
 
Téma
- Hravá budoucnost moderních měst
 - Gábina Šuterová
 - 22
 
- Zajíc v pytli, nebo
 - Adam Homola
 - 36
 
- Přemluv bábu, přemluv dědu
 - Tereza Krobová
 - 42
 
- Rodinné stříbro
 - Daniel Kremser
 - 46
 
Rozhovor
- We are Müesli: Válka je jako krabička sirek
 - Pavel Dobrovský
 - 28
 
Recenze
- Mafia III - 3/5
 - Aleš Smutný
 - 50
 
- Gears of War 4 - 5/5
 - David Ryneš
 - 54
 
- Event[0] - 3/5
 - Lukáš Grygar
 - 56
 
- World of Warcraft: Legion - 4/5
 - David Ryneš
 - 58
 
- FIFA 17 - 4/5
 - Václav Pecháček
 - 60
 
- PES 2017 - 4/5
 - Václav Pecháček
 - 61
 
- Forza Horizon 3 - 5/5
 - Václav Rybář
 - 62
 
- Pavilion - 3/5
 - Jan Vrobel
 - 64
 
- Virginia - 1/5
 - Lukáš Grygar
 - 66
 
- Sonic Boom: Fire & Ice - 3/5
 - Jiří Pavlovský
 - 67
 
- Recore - 3/5
 - David Ryneš
 - 68
 
- The Turing Test - 3/5
 - Lukáš Grygar
 - 70
 
- Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past - 3/5
 - Jiří Pavlovský
 - 71
 
- Master of Orion - 3/5
 - Daniel Kremser
 - 72
 
- Syndrome - 2/5
 - Lucie Jiříková
 - 74
 
- NBA 2K17 - 4/5
 - Petr Poláček
 - 75
 
- The Bunker - 2/5
 - Daniel Kremser
 - 76
 
- Paper Mario: Color Splash - 4/5
 - Jiří Pavlovský
 - 77
 
Fenomén
- Vláda davu
 - Jan Švelch
 - 79
 
- Pád a vzestup herních vydavatelů
 - Jan Horčík
 - 82
 
Dílna
- Hry z lepenkové krabice
 - Jan Horčík
 - 86
 
- Profil: Tobias Bilgeri & Black Pants Game Studio
 - Jan Horčík
 - 90
 
Retro
- Making of: Azrael‘s Tear
 - Pavel Dobrovský
 - 94
 
- Osobní legendy: Tibor Repta
 - Redakce
 - 96
 
- Rybkova nora: USB: konečné vítězství sériového portu
 - Michal Rybka
 - 97
 
- North & South
 - Pavel Dobrovský
 - 98
 
- Retrosága: Duke Nukem
 - Jan Olejník
 - 100
 
Tech
- Novinky
 - Jiří Vašina
 - 102
 
- Křemíková válka
 - Jiří Vašina
 - 105
 
- Ergonomické levoruké ovladače
 - Michal Rybka
 - 110
 
Kultura
- Jukebox: Nicólo Sala: Wheels of Aurelia - Mick Gordon: Doom
 - Lukáš Grygar
 - 112
 
- Kulturní dotazník
 - Redakce
 - 113
 
Outro
- Mafia III
 - Redakce
 - 114
 
HERNÍ VÝVOJÁŘ = UNIVERZÁLNÍ POVOLÁNÍ
Zavádění studijních programů na vysokých školách, které se soustředí na výuku oborů využitelných při vývoji her (programování, design, herní grafika, hudba, zvuky, scénáře apod.) postupuje v ČR zoufale pomalu, ale všem, kteří za tím stojí, přesto držíme pěsti a doufáme, že ve svém boji s větrnými mlýny neustanou. Proč mají podobné obory význam? Nestačí, když se zájemci o herní vývoj vzdělají sami a pak nějak naskočí do praxe? Samozřejmě, i to je cesta, ale výuka herních profesí a oborů má smysl z celé řady důvodů. Zaprvé jsou hry fajn a někdo je musí dělat, abychom o nich a jejich tvůrcích mohli psát. Zadruhé všechna větší vývojářská studia postrádají nejenom zkušené a schopné vývojáře všech profesí, ale i mladé, nadšené, byť nezkušené zájemce o práci v herním studiu. Zatřetí, a jde o nejdůležitější důvod, šikovný herní vývojář najde na trhu práce univerzální uplatnění, i kdyby ho hry přestaly bavit!
U programátorů je to jasné, ti opravdu dobří mohou dělat v jakékoli instituci od banky po e-shop. Grafika dnes také potřebuje každý. Hudebníci, tam je to opět jasné. Designéři zase umí od všeho něco, pro ně platí všechno vyřčené. A když to vezmeme z druhé strany, tak se na vývoji her podílejí i architekti (konstrukce virtuálního světa), psychologové (jak bude něco ve hře na hráče působit), historici (autenticita herního obsahu) – hry jsou tak všestranné médium, že získat pracovní zkušenosti právě jejich tvorbou je nejenom možné, ale i výhodné. Člověk se pak setká s vybraným oborem v praxi, která je jiná, zajímavá, netradiční, protože možnosti ve hrách jsou, na rozdíl od reality, nekonečné a omezené jenom představivostí.
Často se proto v Levelu věnujeme tematice propojení her s obory a oblastmi, u kterých si to na první pohled člověk neřekne. V Levelu 266 jsme nabídli rozhovor s analytikem Ivanem Trančíkem, v aktuálním čísle si na straně 22 můžete přečíst článek o tom, jak hry a jejich tvůrci ovlivňují architekturu reálných měst a míst. Snad vás ale bude zajímat i zbylý obsah tohoto čísla – recenze Gears of War 4 nebo Mafia III, zamyšlení nad tím, jestli ještě jsou potřeba vydavatelské firmy nebo jak se drží při životě tvůrci z brněnského studia CBE. Připravili jsme pro vás více než sto stran obsahu, jenž vás snad bude bavit a nabídne vám informace, které jinde nenajdete.