LEVEL

LEVEL 255

PÁTRÁNÍ PO ČESKÉ STOPĚ

_cover255Jedna z hal na letošním Gamescomu byla věnována stánkům nejrůznějších státních institucí a asociací herních vývojářů, kteří zde spojili síly, aby mohli prezentovat své nové hry způsobem, na který by osamoceně neměli prostředky. V těchto stáncích se ale jednalo i o otevírání nových poboček známých herních společností, o podpoře inovací a vzdělávání mladých herních vývojářů. Je možná trochu překvapující, že navzdory dlouhé a úspěšné tradici vývoje videoher u nás na Gamescomu stánek České republiky chyběl. Na rozdíl od Chorvatska, Nizozemí, Kanady, Německa, Dánska, Itálie, Rakouska, Belgie, Turecka, Austrálie nebo dokonce Íránu si zřejmě české instituce a politici myslí, že herní vývoj nemá dostatečně velký komerční a inovační potenciál.

Nejde tady přitom o pomoc velkým firmám jako Bohemia Interactive, Warhorse nebo Madfinger, pro které je stánek na Gamescomu možná drahou, ale dosažitelnou investicí. O podporu tohoto typu si říkají spíše menší a začínající studia, která se snaží vytvořit něco originálního a zajímavého. Nechápejte to špatně, nevoláme po přímém financování českých her státem – tento výdobytek ať klidně zůstane filmařům. Ale podpora expozic na světových výstavách, proklestění cesty zahraničním investicím a rozšíření vzdělávacích programů by prospělo nejen samotným vývojářům, ale ČR jako takové. Možná by se pak nestalo, že by druhé pokračování jedné z nejúspěšnějších českých her v historii vznikalo v Kalifornii a čeští vývojáři by při tom nehráli jen druhé housle.

Tím už se ale od povzdechu dostáváme k aktuálnímu Levelu. Po krátké prázdninové pauze a návštěvě Gamescomu jsme se opět pustili naplno do práce a přichystali jsme pro vás například netradiční rozhovor o hudebním doprovodu českého RPG Kingdom Come: Deliverance, téma o historii a budoucnosti hraní v Japonsku nebo rozsáhlé povídání o fenoménu takzvaných game jamů.

To vše se nám připravovalo o to radostněji, když víme, že Levelu se v letošním roce daří o poznání lépe než loni. Zrušení plných her před rokem sice bolelo, ale ukázalo se být správným krokem. Vás, naše čtenáře, nasměrovalo k uvažování o Levelu jako o magazínu, který stojí za to číst, nám pak umožnilo srazit náklady na jeho výrobu tak, že je z Levelu po dlouhých letech opět životaschopný projekt.

Za vaši přízeň děkují a příjemné čtení přejí…

Ondřej Průša, Martin Bach, Petr Poláček

OBSAH: LEVEL 255

REDAKCE

Editorial
Měsíc v kuse
Krásné nové hry
Kalendář
Jukebox: Tobey Evans – The Swindle
Redakční dotazník
Pavlač

RADAR

Mafia III
Elex
World of Warcraft: Legion
Mount & Blade II: Bannerlord

RECENZE

Batman: Arkham Knight
Lego Jurassic World
King’s Quest: A Knight to Remember
Legends of Eisenwald
Rocket League
Cosmonautica
Victor Vran
Kyn
The Swindle
Her Story

TÉMA

Pod radarem
Políčko po políčku
Neznámý svět herních prototypů
Hraní pod vycházejícím sluncem

REAKTOR

Jáma pekel: Vypněte ty kolotoče!
Za 5 minut 12: Díky Iwatason!
Továrna na sny: Mobilní hry na dovolenou a pod lavici
Wolfův revír: Autonomní bojoví roboti? Ne, díky!

ROZHOVOR

Vědec a houslista

FENOMÉN

Konec mafiánů v Česku
Ten pravý Doom
Upeč třeba chleba, vytvoř třeba hru

DÍLNA

Chybami se vývojář učí
Luis Oliván & Fictiorama Studios
Tajné recepty free to play

RETRO

Making of: The Operative: No One Lives Forever
Osobní legendy: Vladimír Kudělka
Rybkova nora: Didaktik a spol.
Retronaut: Abuse
Retrosága: King’s Quest

TECH

Novinky
Moderní je streamovat
Sliby chyby: Počítač v hodinkách
Windows 10 versus hráči

© 2017 NAKED DOG, S.R.O.