Menu
194 195 Září 2010 196
Články Editorial

Level 195

Editorial

  • Editorial
  • 3

Kalendář

  • Události na obzoru
  • 4

Obsah DVD

  • Obsah DVD
  • 7

Dopisy

  • Dopisy
  • 8

Recenze

  • Mafia 2 - 80
  • 12
  • Starcraft 2: Wings of Liberty - 90
  • 62
  • Kane & Lynch 2: Dog Days - 60
  • 66
  • Need for Speed World - 50
  • 68
  • Shoot First - 90
  • 69
  • Digital: A Love Story - 80
  • 69
  • Lost Horizon - 70
  • 70
  • Arma 2: British Armed Forces - 60
  • 72
  • Wolfschanze 2 - 30
  • 73
  • Liquisity 2 - 70
  • 73
  • Alter Ego - 60
  • 74
  • UFO Alien Invasion - 50
  • 75
  • Sniper: Skrytý Bojovník - 40
  • 76
  • Victoria 2 - 50
  • 77
  • Under the Garden - 60
  • 77
  • Puzzle Quest 2 - 80
  • 78
  • The Guild 2: Renaissance - 40
  • 79
  • Privates - 80
  • 79
  • Blacklight: Tango Down - 50
  • 80
  • Puzzle Dimension - 90
  • 81
  • Konung 3: Ties of the Dynasty - 30
  • 81

Komentář

  • Proč se herní průmysl bez češtiny neobejde
  • 18
  • Kdo s koho: Jan Bart van Beek vs Jonathan Jacques-Belletete
  • 22
  • Jáma pekel: Pohled do kříšťálové koule
  • 24
  • Wolfův revír: Kdo je největší nepřítel Applu?
  • 25
  • Události herního průmyslu pohledem redakce
  • 26
  • Redakční vývěska
  • 28

Preview

  • Gray Matter
  • 30
  • Pes 2011
  • 32
  • Colin McRae Dirt 3
  • 34
  • Warhammer 40,000: Dark Millennium Online
  • 36
  • Crysis 2
  • 38
  • Operation Flashpoint: Red River
  • 40
  • Nuclear Dawn: Modern Combat Rising
  • 41
  • Bioshock Infinite
  • 42
  • World of Warcraft: Cataclysm
  • 44
  • Company of Heroes Online
  • 46
  • James Bond: Blood Stone
  • 50

Novinky

  • Warhammer 40.000: Space Marine
  • 48
  • The Sims Medieval
  • 48
  • S.T.A.L.K.E.R. 2
  • 48
  • Medal of Honor
  • 48
  • Dragon Age 2
  • 48
  • Bleskovky
  • 48
  • Age of Empires Online
  • 48
  • Worms Reloaded
  • 49
  • Tropico
  • 49
  • Stronghold 3
  • 49
  • Need for Speed: Hot Pursuit
  • 49
  • Might & Magic: Heroes VI
  • 49
  • Microsoft Flight
  • 49

Galerie

  • Pixelvize
  • 54

Téma

  • Jak se hraje na Ipadu
  • 56

Hardware

  • Trascend aXeRam DDR3 2400+
  • 84
  • Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition
  • 84
  • Gelid Icy Vision
  • 84
  • Logitech Wireless Gaming Mouse G700
  • 85
  • Evolve ECO nabíječka
  • 85
  • Malý test velkých herních notebooků
  • 86
  • Výkonová analýza hry - Starcraft 2: Wings of Liberty
  • 90
  • Vývoj grafiky počítačových her od Colin McRae Rally 3 po druhý Half-Life
  • 92
  • Křemíkové Nebe - Virtual Boy
  • 110

Konzole

  • Limbo - 90
  • 94
  • Shank - 90
  • 95
  • Madden NFL 11 - 80
  • 96
  • Everybody's Tennis Portable - 70
  • 97
  • Hexyz Force - 70
  • 98

Rozhovor

  • Martin Anward & Working as Intended
  • 100

Profil

  • Reflections Interactive
  • 102

Restart

  • Starcraft
  • 104

Making of

  • Zork: The Great Underground Empire
  • 106

Retro

  • Hodina Anatomie - JC Denton
  • 108
  • Zpátky do budoucnosti
  • 109
  • Před deseti lety: Co Vám říká Napster?
  • 112

Plakát

  • F1 2010
  • 117
  • Mafia 2
  • 118

Starší čísla je možné objednat u firmy Send na telefonech 225985225 nebo 777333370, nebo e-mailem na adrese send@send.cz

KONEČNĚ!

Vydání Mafie II je jednoznačnou událostí tohoto Levelu, o tom není pochyb. Dlouhá léta se vlekla a každé další odsunutí data vydání brali mnozí fanoušci jako podraz. Do té doby měli jedinou možnost – vracet se do Lost Heaven spolu s prvním dílem. Ten totiž nabízel mnoho zábavy i mimo hlavní příběh. Dalo by se říci, že stará Mafia (i s fanouškovskými modifikacemi) baví dodnes. A teď je tu konečně ten vysněný druhý díl, který je stále „ta Mafie“, ale zabalený v novém lesklém papíře. Všichni dopředu věděli, jaké technologie a výdobytky hra nabídne, jak detailní bude město, auta a lidé v něm. Jen co se týče příběhu, nikdo se neodvažoval tipnout, jak dlouhou dobu Mafia II vydrží. Všichni první recenzenti byli překvapeni. Hra nabízí silný příběh, ale nevyužívá otevřenosti města jako šest let stará jednička. Žádná volná jízda po dohrání, žádné extra úkoly. „Jen“ precizní hra s příběhem, střílením a honičkami v autech, která vás zabaví nějakých deset hodin. Ve srovnání s původní verzí opravdu odvar. Mnozí se budou cítit podvedeni, ošizeni, obzvlášť u hry, jež vznikla u nás a měla by si české hráče hýčkat (tak to bude nejeden hráč vnímat i navzdory faktu, že český trh je z globálního hlediska nepodstatný). Fandovi to nikdo nevysvětlí. V souvislosti s délkou hry nemá smysl vývojáře obhajovat, osobně si myslím, že napínavých deset hodin je lepší než rozvleklých třicet, kde v poslední fázi už jen trpíte, abyste hru pokořili. Nevyužít však propracovaného města k další zábavě je opravdu smutné a u takto očekávaného titulu nepochopitelné. Pobavit a jít dál…

U menších titulů, jako je xboxové Limbo (rovněž recenzujeme v tomto čísle), je podobný přístup patrný. Skvěle navržená hra v originálním prostředí za pár stovek pobaví, a kdyby trvala o něco dále, jistě by neměla tak strhující průběh. Na jedné straně jsou vývojáři, kteří razí heslo „čas jsou peníze“, a je pravda, že vznik moderních her je tak nákladný, že se každý snaží optimalizovat poměr cena / výkon. Na straně druhé jsou hráči, kteří za své peníze chtějí adekvátní porci zábavy. Zkrátka začarovaný kruh. Ideální délka hry neexistuje. Doba se zrychluje a na všechny jsou kladeny vyšší nároky, ať už pracovní nebo studijní apod. Vytížení lidé nemají čas ponořit se do her na dlouhé dny, ti naopak ocení, že mohou tituly dohrávat a povznést je ve svém žebříčku na úroveň filmů. Prožijí si příběh a jdou za dalším zážitkem. Pro hardcore hráče to je smutná zpráva, ale i na ně mnohá studia ještě pamatují. Pravda je, že třeba rozsáhlá RPG z poslední doby byste spočítali na prstech jedné ruky. A tak jediným držákem s dlouhou herní dobou jsou online hry jako WoW nebo novinka StarCraft II (myšleno v multiplayeru).

Jak to cítíte vy? Napište nám do listárny, jestli vám vadí kratší hry a co je pro vás optimální herní doba. Rádi podobným dopisům dáme prostor k debatě. A ještě než se vrhnete na čtení recenze Mafie II, upozorním na plnou hru Rainbow Six Vegas na DVD, kterou byste neměli minout. Stále vypadá k světu a skvěle se hraje. A v plných hrách nepolevujeme, také v následujícím čísle se máte nač těšit.

Za měsíc na shledanou se za celý Level tým těší
Michal Křivský
šéfredaktor